أهلاً وسهلاً بكل زوار مدونة أقلام حائرة....إذا كانت لديكم أية ملاحظات أو اقتراحات راسلونا على عنوان المدونة confusedideas@yahoo.com ..... نتمنى لكم زيارة مفيدة ومتكررة بإذن الله....

2007/09/15

التقويم العربى الحيران.



معظم الدول العربية بدأت صيامها هذا العام يوم الخميس الماضى 13 سبتمبر .. في حين خالفت المغرب ليبدأ الشهر فيها موافقا الجمعة 14 سبتمبر .. أما ليبيا ـ المخالفة دائما! ـ فاعتمدت تقويما فلكيا يبدأ فيه الشهر موافقا الأربعاء 12 سبتمبر.

حقيقة لا أعلم ما السبب في كل ذلك العناء..البعض يدعى أنها أسباب شرعية / فقهية بحتة.. والبعض يرى أن هناك دواع ٍ سياسية.. والبعض الآخر يرى أن الموضوع مايستاهلش من أصله ! ما رؤيتك أنت للأمر؟. وهل تؤيد توحيد الرؤية أو لا تؤيدها؟

ورمضان كريم :)!

4 comments:

Zika said...

انا موافق علي توحيد الهلال
لما نكون دولة واحده لكن احنا مش دولة واحده
اذن من الطبيعي اننا منبقاش بنبدا في يوم واحد
وبصراحه شايف انه مش مشكله اساسا
يعني الموضوع مش مهم
.........
بص بقي انا بحب التطفل جدا
بس والله السلسله دي غالية عندي جدا لانها جايالي من حد مش هيتكرر تاني ..الله يرحمه بقي

Mohamed M. Abo El-Gheit said...

العربى..

يبقى مش موافق ع التوحيد يا حدق..

التوحيد يعنى رؤية الهلال فى بلد واحد يكفى باقى البلاد..

معلوماتى ان دخول الشهر فلكيا بيكون في يوم واحد على مستوى العالم.. يعنى لو بكرة أول رمضان في مصر مثلا فمينفعش يكون بعد بكره في أمريكا .. وهكذا

وعلى هذا فتوحيد الرؤية يناسب الدقة العلمية ، وهى في صالح التوقيت العربى اللى احنا ماعدناش عارفينله ملة
داه..

أضف إلى داه ان مسألة الوحدة على شيء ولو بسيط بتعطينى أمل جامد أوى :)) أى والله!

اشوفك على خير:)

Zika said...

يمكن لو من الناحية العلميه التوحيد ده هيبقي صح
يبقي انا معاه ميه في الميه

habhoba said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
كلمة ورد غطاها ..
اى توحيــد انا أؤيده لذا ,
انا أؤيد توحيد رؤية هلال رمضــان

:))